“Echt een koopje, de helft van de nieuwprijs en nog nooit een reparatie
gehad.” Dat wil elke koper van een tweedehands auto wel tegen de buren
zeggen. Maar hoe vind je zo’n pareltje tussen de occasions?
Handige jongens gluren zelf even onder de motorkap, maar lang niet iedereen
ziet in een oogopslag wat er in de kuip ligt.
Grote, luxe wagens hebben vaak hogere reparatiekosten. Dus zelfs als je er
eentje voor een spotprijs op de kop weet te tikken, dan is de kans groot dat
je je besparing binnen een paar jaar weer aan onderdelen kwijt. Dat heeft
dus, helaas, geen zin, blijkt uit de Britse Reliability Index of
betrouwbaarheidsindex voor occasions.
De Reliability Index is gebaseerd op de reparatiekosten die autoverzekeraar
Warranty Direct jaarlijks vergoed aan zijn 50.000, voornamelijk Britse,
polishouders. (Dat betekent dus dat waar op de site “Vauxhall” staat, de
Nederlander “Opel” kan lezen.)
De index bestaat uit zo’n 250 modellen, en voor elk model heeft Warranty
Direct minstens 50 polissen uitstaan. Op die manier kan één goede auto niet
de hele groep omhoog tillen. Ook plaatst Warranty Direct recensies van
auto-eigenaren, waaruit blijkt dat de beleving van een auto en de kosten in
harde ponden of euro’s soms ver uit elkaar liggen; zo is de Land Rover
Discovery duur en onbetrouwbaar maar zijn de eigenaren er dol op.
Warranty Direct vergelijkt voor de betrouwbaarheidsindex de auto’s op de
volgende punten: het aantal keer dat een auto panne heeft, de kosten voor de
reparatie, de gemiddelde tijd die de wagen van de weg is, de gemiddelde
leeftijd en het gemiddelde aantal kilometers van de auto’s die het bedrijf
verzekert.
Z24 maakte de balans op van de meest betrouwbare auto's en vergeleek die met
de ranglijst van 2010.
Betrouwbare luxe van Lexus
Kijk je op merkniveau, dan bevat de top tien zeven Aziatische merken (in
volgorde: Honda, Suzuki, Toyota, Hyundai, Lexus, Subaru en Kia) en twee
Europese (Smart van Daimler en het Tsjechische Skoda, onderdeel van
Volkswagen).
Kortom: betrouwbare auto’s haal je uit het Oosten. Voor de autoliefhebber die
toch echt een grote wagen onder zijn zitvlak nodig heeft is er dus hoop:
Lexus is namelijk het luxe-merk van Toyota.
Betrouwbaarste modellen
De top zes van modellen wijkt af van de top vijf merken. Dat is niet
onlogisch; de merken worden beoordeeld op alle modellen die zij op de markt
brengen. Dat betekent dus dat één goed model nog niet wil zeggen dat een
merk goed presteert. Of omgekeerd, dat een goed merk dus per se alleen maar
goede modellen aflevert (hoewel die kans wel groter is, natuurlijk).
Volvo scoort, ondanks het ontbreken in de lijst van meest betrouwbare merken
(de automaker is zelfs maar een lage middenmoter!), toch goed met de sedan
S40, die op de zesde plek staat van de meest betrouwbare modellen. Ruim een
uur staat de wagen gemiddeld jaarlijks langs de kant en daar hangt een
prijskaartje aan van bijna 155 euro. In de helft van de gevallen is de
eigenaar dat kwijt aan problemen met de assen en de wielophanging.
De Honda hatchback Jazz, categorie ‘supermini’, is ten opzicht van een jaar
geleden een plek gezakt, van de vierde naar de vijfde plaats. En dat terwijl
de reparatiekosten juist zijn gedaald. Moest de eigenaar vorig jaar
gemiddeld nog 272 euro neertellen, nu is dat gezakt naar 224 euro.
Ford stoomt met zijn supermini hatchback Fiesta de top van de lijst binnen.
Een uur en een kwartier spendeert dit wagentje gemiddeld bij de garage, en
daarvoor mag de eigenaar 127 euro neertellen. Grote kans dat als er zich
problemen voordoen, dat zal zijn in de elektriek of de wielophanging, maar
dan nog blijft er wel wat over voor een feestje.
De Japanners van Honda bouwen betrouwbare wagentjes; niet alleen de Jazz, maar
ook de compacte SUV HR-V tuft lekker door. Net als vorig jaar staat de wagen
op de derde plek, te danken aan weinig reparatietijd, slechts anderhalf uur
en relatief lage kosten van gemiddeld 245 euro. Dat is ruim 100 euro minder
dan een jaar eerder.
Corolla en Alto
De enige sportwagen in de top vijf van vorig jaar, de Mazda MX5, heeft het
veld moeten ruimen voor Suzuki’s boodschappenwagentje Alto. Het moge
duidelijk zijn dat de index geen waarde toekent aan het uiterlijk van een
auto - telde dat wel mee, dan eindigde de Mazda met stip bovenaan, want het
is nog steeds een hele betrouwbare wagen met krap een uur reparatietijd en
bijna 300 euro aan kosten. De Alto scheurt daar echter lachend langs met
eveneens minder dan een uur tijd aan de zijlijn en een derde van de kosten:
110 euro.
De meest betrouwbare auto is en blijft echter de Toyota Corolla. De
reparatiekosten zijn het afgelopen jaar gedaald van gemiddeld 200 naar 170
euro, de gemiddelde reparatietijd is drie kwartier en dat voor een wagen die
gemiddeld zeven jaar en zes maanden oud is en bijna 100.000 kilometer op de
teller heeft staan.
Lees ook op Z24:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl